tirsdag den 23. november 2010


En underlig madpakke(ifølge børnehavebørn)
Jeg har fået fjernet et modermærke i går mellem mine skulderblade (Det gør ikke ondt), men jeg må ikke danse de næste par dage. Øv, bøv.

Men så kan jeg jo bruge tiden på at lave lidt mad he,he.

Endnu en god nyhed, jeg skrev til Ninka fra www.kernesundfamilie.dk og jeg fik lov at bruge deres opskrifter.
Jeg er jo vild med kernesund mad og Raw food, Såååå yupiee jæææ, nu kan jeg dele noget af min lidenskab med alle andre.

Jeg bagte jo kernesunde pebernødder i søndags.
Der er ikke flere tilbage, min yngste knægt på 15 kan ikke stå for dem.

Her kommer opskriften:

100 gr boghvedemel.
100 gr fuldkornsrismel.
150 gr mandelmel (lav selv i kaffekværn, det er billigst)
1,5 dl xylitol (fås i helsekosten)
2 æg.
1 spsk Fiberhusk (loppefrøskaller)
2 spsk appelsinsaft.
2 spsk kokosolie.
1 tsk bagepulver.
1 tsk kardemomme.
1 tsk kanel.
1/2 peber.

Pisk æg, xylitol, og fiberhusk sammen.
Smelt kokosolien forsigtigt, og lad køle af.
Tilsæt mel, krydderier og appelsinsaft til æggemassen, tilsæt olien tilsidst.
Saml dejen.
Stil i køleskab ca 1 time.
Form derefter dejen til små kugler.
Bag dem ved 200 gr i ca 8-10 min.

Jeg har med fordel brugt majsmel i stedet for fuldkornsrismel, og undladt fiberhusk.
Jeg havde ikke nogen af tingene i mit køkken, men var peberkage sulten ;0)). Så det kan man sagtens.
Skal lige huske og sige at de er en del blødere end traditionelle pebernødder, men MUMS de smager godt.

Den "underlige" madpakke består af:

En arabisk salat m. persille(skal nok ligge en opskrift på bloggen en anden gang).
2 hjemmerørte fiskefrikadeller af sejfilet.
1 rød snack peber.
Juice m. appelsin, gulerødder, ingefær, rød chili.
Chili for at få varmen lidt, da jeg fryser noget så vederstyggeligt lige for tiden, og som ekstra plus er chilien smaddergod for forbrændingen.

Håber i alle har en dejlig dag :0)))

2 kommentarer:

  1. De er virkelig mums, Ninka's pebernødder! Jeg lavede dem sidste jul og de bliver lavet i år igen. Jeg kan desuden anbefale æbleskiverne, fra den samme kogebog. De smager BEDRE end "almindelige" æbleskiver!

    Anne-Mette, en helt praktisk ting - vil du ændre linket til min blog i din blogliste - jeg er flyttet herovre: www.annikagran.dk

    Tak!

    kærlige hilsener
    Annika

    SvarSlet
  2. Kære Annika
    Så er bloglisten redigeret :0)).
    Æbleskiver går også som varmt brød herhjemme...Mums.

    SvarSlet